Liquiditeitsproblemen oplossen

Het effect van de energiecrisis en loonindexatie op je cashflow: zo los je liquiditeitsproblemen op

 

Een artikel uit L'Echo titelt: De energiecrisis en de looninflatie doen de kmo's en zelfstandigen meer pijn dan de gezondheidscrisis van 2020, zo blijkt uit een analyse van GraydonCreditsafe.

Het artikel uit L’Echo benoemt een reëel probleem voor vele ondernemers, dat merkt ook Janet Turlot, oprichtster van VDKSOLUTIONS. “Steeds meer bedrijven komen naar ons met dezelfde vraag: hoe ze liquiditeitsproblemen kunnen aanpakken én vooral ook oplossen. Dat is niet verwonderlijk, aangezien de prijzen van goederen en diensten op internationaal vlak blijven stijgen.”

Daarbovenop werden de salarissen van honderdduizenden werknemers met meer dan 10% geïndexeerd begin 2023. Deze extra kosten beïnvloeden de cashflow van ondernemingen onvermijdelijk. Janet Turlot legt uit hoe je daar als bedrijf best mee omgaat.

Wat is de cashflow van je bedrijf?

“De cashflow is de geldstroom van jouw bedrijf”, vertelt Janet, m.a.w. het verschil tussen wat binnenkomt en wat uitgegeven wordt. Een goed beheerde cashflow is van cruciaal belang. Het is namelijk een teken van een "gezonde" onderneming.

“Inzicht in de inkomsten- en uitgavenstroom is van essentieel belang om in een crisisperiode zoals deze te kunnen reageren in geval van spanningen (stijging van de lonen, stijging van de energiekosten, stijging van de prijzen van andere diensten en goederen, etc.)”, aldus Janet.

Hoe verbeter je de cashflow?

Hoe kan je de cashflow van je bedrijf verbeteren en op die manier onaangename verrassingen vermijden? Janet legt uit dat je de cashflow kan verbeteren op basis van twee fundamentele punten: de uitgaande geldstroom vertragen en de inkomende geldstroom verhogen.

1. Vertraag de uitgaande geldstroom

  • Benut de volledige betalingstermijn van je facturen. Als een leverancier je een betalingstermijn van 30 dagen geeft, betaal je pas na 30 dagen en niet eerder.
  • Onderhandel indien nodig met leveranciers over langere betalingstermijnen.
  • Onderhandel indien nodig met leveranciers over kortere betalingstermijnen op basis van een korting.
Liquiditeitsproblemen

! Let wel op dat je altijd je afspraken nakomt en de overeengekomen betalingstermijnen niet overschrijdt. Anders riskeer je de commerciële relatie in gevaar te brengen, alsook een slechte reputatie op te bouwen. Eenzijdig leverancierskrediet is nooit een oplossing op lange termijn.

2. Verhoog de inkomende kasstroom

  • Probeer een krediet te krijgen: de crisis heeft ook gevolgen voor banken, die steeds voorzichtiger zijn bij het verlenen van kredieten. Het wordt dus steeds moeilijker om een krediet te krijgen. Bovendien brengt een krediet rentekosten met zich mee.
  • Zet een factoring op: factoring is een vorm van liquiditeits- en cashflow management waarbij openstaande facturen onmiddellijk worden omgezet in liquiditeiten. Uitgaande facturen worden direct uitbetaald door een factoringmaatschappij. Maar als de facturen niet op tijd worden betaald door jouw klanten, kan de factoringmaatschappij de voorgeschoten bedragen terugnemen. Ook hier zijn de banken steeds strenger op, waardoor het opzetten van een factoring steeds minder eenvoudig wordt. Het brengt ook aanzienlijke kosten en beperkingen met zich mee.
  • Verminder je DSO (Days Sales Outstanding): de sleutel tot een goed cashflowbeheer is de DSO verlagen. DSO is de gemiddelde tijd tussen het verzenden van een factuur en de betaling ervan. Als de procedure efficiënt is, kost het verbeteren van de DSO van een bedrijf niets. Integendeel, het rendement van de investering is snel en blijft op lange termijn actief.

Hoe pas je dat in de praktijk toe?

Janet geeft nog enkele tips om dat toe te passen:

  • Analyseer de financiële gezondheid van jouw prospecten en klanten.
  • Bied klanten betalingsvoorwaarden op maat aan.
  • Zet een efficiënte inningsprocedure op.
  • Herinner slechte betalers reeds na één dag aan de achterstallige betalingen, wees hoffelijk maar kordaat.
  • Verander je factureringsmethode: waarom wachten tot het einde van de maand om een factuur uit te sturen?

Schakel een expert in voor liquiditeitsproblemen

Kleine bedrijven laten credit management vaak over aan onervaren medewerkers. Pas als het te laat is beseffen ze dat gespecialiseerde hulp hen veel ellende of zelfs een faillissement had kunnen besparen. Heb jij net zoals hen hulp nodig van VDKSOLUTIONS? Neem dan zeker contact met ons op! Enkele uren professionele hulp per week kunnen een wezenlijk verschil maken.

Interesse in onze diensten?

Wil jij ook een efficiënt debiteurenbeheer dat zichzelf terugverdient? Of heb je andere vragen over ons vakgebied? Neem gerust contact op!

Scroll naar boven